Keresés

COVID-19 Interjú első hullám

Önöknél miből adódott a probléma: nem volt raktáron a szükséges mennyiségű gyógyszer, vagy nem volt meg a logisztikai háttér ezek olyan ütemben és mennyiségben történő kiszállítására, mint amire igény lett volna?


W-Pharma: Szerencsére cégünk magas készlettel rendelkezik, így nem okozott gondot a legtöbb termék kiszolgálása. A nagyobb problémát természetesen a logisztika, illetve a szállítás gyakorisága és mennyisége okozta. Általában minden nap a szokásos rendelések tízszerese érkezett be.


Hogyan tudtak reagálni a nagyobb rendelésmennyiség okozta kihívásra?


W-Pharma: Minden alkalmazottunkat csatasorba állítottuk, akik szabadságon voltak, azokat is behívtuk, és a vezetőség is a raktárban tevékenykedett, hogy minél hatékonyabban és gyorsabban tudjunk dolgozni. Természetesen minden autót, amit csak lehetett, bevontunk a szállításokba. A járatokat is sűrítettük, de március utolsó hetében már nehézséget okozott, hogy sok patika délután háromkor bezárt, így sokszor csak az azt követő napon tudtuk teljesíteni a rendeléseket.


Milyen korlátozásokat kellett bevezetniük a rendelések teljesítése kapcsán?


W-pharma: Úgy véltük, helytelen lenne korlátozni a rendeléseket, hiszen a patikusok okkal kérték tőlünk az adott termékeket, a betegeknek biztosan szükségük volt azokra. Viszont a szállítási határidők megnőttek, éppen ezért hétvégi munkával és mindennapos túlórákkal próbáltuk tolerálni a késéseket.


A beszerzés szempontjából mennyiben jelentett külön nehézséget a védőfelszerelések (maszkok, kesztyűk) és a fertőtlenítőszerek beszerzése? Önök szerint mi okozhatta ezek átmeneti hiányát?


W-pharma: Fertőtlenítőszerekkel és kesztyűvel jól fel voltunk szerelve, a nagyobb problémát, mint mindenhol, a maszk okozta. Szerencsére az első szállítmányunk már március közepén megérkezett, így ezt is tudtuk pótolni a patikák számára.


Önöknél mennyi idő alatt tért vissza az élet a normális kerékvágásba?


W-pharma: Ha a rendeléseket nézzük, akkor körülbelül egy hónap, ha a készletrendezést és az egyéb szükséges feladatok elvégzését is, akkor másfél hónap alatt.



COVID-19 Interjú második hullám


A jelenlegi helyzetben, vagyis a járvány két hulláma között milyen intenzitással működik a szállítói kapacitásuk? A márciusi megugrás és az április-májusi visszaesés után mostanra visszaállt az ebben az időszakban megszokott kiszállítási gyakoriság és kiszállítandó árumennyiség?


W-pharma: A szállítói kapacitásunk, illetve a rendelések darabszáma nagyságrendileg megegyezik a járvány előtti helyzettel. A hónapok kiszámíthatatlanok az előző évek átlagaihoz képest, ugyan akkor az figyelhető meg a piacon, hogy nagyon kevés antibiotikum fogy, nagy részben szerintem a maszk viselése és higiénia elővigyázatosság az oka. A legtöbb termék fogyásával kapcsolatban az elmondható, hogy ugyan azokat rendelik a patikák mint, idáig csak jelen esetben a mennyiség kevesebb, magyarul a rendelések gyakorisága az visszaállt a normális szintre, de még a mennyiség mindig nem éri el a megszokottat.


Vannak-e problémáik a gyógyszer-beszerzéssel? Van-e olyan fontos gyógyszer, ami jelenleg nem hozzáférhető?


W-pharma: Szerencsére sok gyógyszer hozzáférhető a fontosabb palettákból, sajnos néhány gyártóval még a szerződéskötés időszakában állunk, hogy bővítsük a termékeink számát, de a korona vírus miatt sok minden hónapokkal elfog tolódni. Ami nagyobb problémát okozhat, hogy rengeteg vényköteles termék csak kvótával rendelhető, ami sajnos a mai napig fent áll. Vitaminok tekintetében azért akadnak problémás esetek, mint például a C-vitaminok vagy pedig a Teafa olajjak majd csak októberre várhatók. Számunkra elfogadhatatlan volt ebben a helyzetben, hogy van három gyártó, akivel több mint 15 éve próbálunk szerződni sikertelenül (KRKA, IBSA, MSD), ebben a helyzetben is kizárólag elutasító választ adott, ha egyáltalán választ kaptunk. Termékeik nagyon fontos szerepet foglalnak el a magyar egészségügyben, és ebben a helyzetben jól látható volt, hogy Budapesten sok patikai kiszolgálása komoly gondokat okozott, azok a patikák, akik tőlünk rendelnek nem fértek hozzá ezekhez a termékekhez.

Készletezés tekintetében Önök hogyan terveznek, hogyan készülnek a járvány második hullámára?


W-pharma: Az első hullában a készletünk remekül helyt állt, ott is leginkább logisztikai problémákkal küzdöttünk. Ez annak volt köszönhető, hogy magas készletet tartunk, ami nagyjából több mint egy havi rendelések számát lefedi, így ezen nem változtattunk. Kivéve azokból a termékekből növeljük a készletet, amik az első hullámban viszonylag hamar elfogytak, de ezek leginkább kis-fogyású termékek.

Mivel számolhatnak a gyógyszertárak: egy esetleges második járványhullám idején is végig lesz gyógyszer, vagy bizonyos termékekből érdemes bekészletezniük a patikáknak?

W-pharma: Ez egy nagyon nehéz kérdés véleményem szerint, mert ahogy az első hullámnál se tudtuk, hogy mi vár ránk meddig fog tartani, hogyan alakul ez az egész, ez ugyan úgy igaz lesz a második hullámra is. Nem tudjuk, hogy a betegek mekkora készletet halmoztak fel otthon, és most nem a vényköteles termékekre gondolok, ugyan akkor azt se tudhatjuk, hogy meddig fog tartani, esetleg, hogy az előzőhöz képest szigorúbb vagy enyhébb szabályozások lesznek, mert ezek mind napról napra fognak változni, ha ez a helyzet kialakul. A kérdésre vissza térve azt gondolom a tapasztalataink alapján, hogy lesz gyógyszer, itt megint nagyobb problémát jelent a logisztika. Remélhetőleg sok ember figyelte a híradót, ahol a média nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy mindenki megértse, hogy nem lesz gyógyszer hiány, de a tömeges felvásárlás logisztikai problémákat okoz, amire se mi se pedig a gyógyszerészek nincsenek felkészülve. Azt gondolom, hogy ha közelebb kerülünk ahhoz, hogy a második hullám közvetlen előszobájában legyünk akkor mindenképpen a kritikus helyzetek előtt érdemes egy magasabb készletet kialakítani. Hiszen ez esetben megkönnyítjük egymás munkáját, nekünk nem akkor kell óriási mennyiséget kiszállítani, illetve a patikákban, tudomáson szerint arra se jutott nagyon idő, hogy áttudják venni az árut. Ami a termékeket illeti, nyilvánvalóan nagyon hasonló helyzet lenne az első hullámhoz képest a vényköteles termékeket illetően, viszont vitaminok szerintem nem fognak akkora intenzitással fogyni mint, az első hullámnál, vélhetően sok embernek hatalmas készlete maradt még otthon.


Élnek-e az egyedi import, illetve a kontingens engedély lehetőségével?

W-pharma: Nem volt rá szükség, de ha esetleg ez megváltozik a második hullában akkor természetes fogunk élni velük, hiszen legfőbb feladatunk a biztonságos gyógyszerellátás minden helyzetben.

A járványidőszakban alkalmazott egészségvédelmi és egyéb intézkedések közül (pl. home office, online kapcsolattartás) bármelyiket is „átmentették-e” a jelenlegi kevésbé veszélyes, egészséges időszakra, vagy minden visszaállt a normális működési rendre?


W-pharma: Nálunk egyetlen egy változás történt ezen a téren, hogy a patika látogatás megszűnt a személyes formában, és átváltott telefonos szolgáltatássá, de ez is már július közepére-végére teljesen visszaállt a megszokott formában. Alapvetően elmondható, hogy a nagykereskedéseknél nem igazán van olyan munkakör, amit home officra lehet váltani.

A megnövekedett/lecsökkent kereslethez igazodva változtattak-e az áraikon, árrésükön?

W-pharma: Mivel a magyar piac nagyon ár érzékeny, így igyekszünk a legkedvezőbb árakat biztosítani a partnereinknek, hogy a forgalmunkat lépcsőzetesen növelni tudjuk, hiszen nyilvánvalóan ezek a hónapok mindenki számára sok nehézséget okoztak. Mivel családi cég vagyunk, így nagy hangsúlyt fektettünk a cégünk légkörére és az alkalmazottjainkra így sok tervezést és időt igényelt kialakítani, hogy hogyan tudjuk megtartani az összes alkalmazottunk munkáját, és az esetleges szabad időt az előnyünkre fordítani, de kijelenthetem, hogy ez idáig nagy sikert arattunk ezen a téren.

Van-e bármi egyéb tapasztalata az elmúlt időszakkal kapcsolatban, amit fontosnak tart elmondani?

W-pharma: Jól látható, hogy a nagyon erős márciusi/áprilisi hónap(ok), nem voltak kifizetendőek hosszú távon, sok patikának komoly gondot okozott az elmúlt 3 hónap. Van, akinek csak kisebb gondot, de valamilyen szinten mindenkit negatívan érintett. Nagyon sok patikának komoly gondot okoz, hogy még mindig túl magas a készlete, és ezáltal nyilván valóan anyagilag sincs a legjobb helyzetben átmenetileg. Összességében azt gondolom, hogy nagyon büszkék lehetünk az összes nagykereskedésre és a patikákra, hiszen mindenki erőn felül teljesített a krachban, mi így tudtunk segíteni ebben a helyzetben a magyar népnek. Ez úton is szeretnénk megköszönni a türelmüket és a munkájukat a W-Pharma család nevében, patikusoknak és a többi nagykereskedésnek még annyit üzennék, hogy egy esetleges második hullámban már sokkal felkészültebbek leszünk mindannyian, és a közös munkákkal sikeresen helyt fogunk állni ismételten.



14 megtekintés0 hozzászólás

© 2020 by W-Pharma Kft.